15 ژانویه 2024- یک مطالعه ی جدید نشان داد که ابتلا به دیابت بارداری(GDM)  قبلی، خطر بیماری مزمن کلیه(CKD) را بدون توجه به دیابت و فشار خون بعدی تقریبا دو برابر می کند.

 یک مطالعه کوهورت در سراسر کشور دانمارک بر اساس داده‌های ثبت نام پزشکی دانمارک انجام شد و شامل 697622 زن بود که بین سال‌های 1997 و 2018 زایمان کردند.از تمام شرکت کنندگان در مطالعه، 3.4درصد دیابت بارداریرا حداقل در یک بارداری گزارش کردند، و 12.8٪ از زنان مبتلا بهدیابت بارداریانسولین دریافت کردند، که نماینده یک اختلال متابولیک شدیدتر است.زنان برای میانگین 11.9 سال پیگیری شدند.

محققانCKD و بیماری حاد کلیه را به عنوان پیامدهای مورد نظر، اثرات واسطه دیابت و فشار خون بعدی بر CKD آینده، و اینکه چگونه شدت GDM بر خطر بعدی بیماری کلیوی تأثیر می گذارد، بررسی کردند.

نتایج:

· زنان مبتلا به GDM به طور قابل توجهی خطر CKD بالاتری نسبت به زنان بدون GDM نشان دادند(نسبت خطر تعدیل شده[aHR]= 1.92؛ 95% فاصله اطمینان(CI): 1.67 تا 2.21).

· زنانی که در طول بارداری انسولین دریافت کردند، اما به دیابت مبتلا نشدند، نسبتاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به CKD بودند(aHR= 2.35؛ 95% فاصله اطمینان، 1.39 تا 3.97).

· زنان مبتلا به GDM که به دیابت یا فشار خون بالا مبتلا شدند، حتی با خطرات بیشتری برایCKD  مواجه بودند، که نشان می دهد پیشگیری از دیابت و فشار خون پس از GDM ممکن است باعث کاهش ابتلا به CKD شود.

· دیابت بارداری بر خطر بیماری حاد کلیوی تأثیری نداشت(aHR= 1.08؛ 95% فاصله اطمینان(CI)، 0.90 تا 1.29).

نویسندگان نوشتند: زنانی که در دوران بارداری دچار اختلال متابولیک شدید هستند، یک گروه پرخطر در رابطه با بیماری مزمن کلیه در آینده را تشکیل می دهند. افزایش قابل توجه خطر CKD از 2 سال پس از بارداری و بعد از آن مشاهده شد.

این مطالعه در 15 دسامبر در Diabetes Care به صورت آنلاین منتشر شد

محققان با اشاره به برخی از محدودیت های این مطالعه، گفتند: دیابت بارداری ممکن است کمتر تشخیص داده شود و دیابت تشخیص داده نشده نیز ممکن است به اشتباه به عنوان GDM طبقه بندی شود. پروکسی های GDM و درمان با انسولین ممکن است شدت فزاینده اختلال عملکرد متابولیک را نشان نداده باشند. شیوع درمان با انسولین کمتر از حد انتظار بود، شاید به دلیل ارائه ی اولین قلم انسولین بیمار بدون نسخه و شاید عدم ثبت آن در پرونده سلامت بیمار.

این تحقیق از دانشگاه جنوب دانمارک، منطقه جنوب دانمارک و آکادمی دیابت دانمارکی توسط بنیادNovo Nordisk  حمایت مالی دریافت کرد. با این حال نویسندگان هیچ تضاد منافعی را اعلام نکردند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/gestational-diabetes-may-double-chronic-kidney-disease-risk-2024a10000wz?form=fpf